رنو کولیوس خودرویی است که ازنظر فنی شبیه به محصولات نیسان است. این خودرو که دریچه ورود فرانسویها به دنیای خودروهای کراساوور بود، تاکنون در چند نسل به بازار عرضهشده است. نسل اول این خودرو به دلیل طراحی غیرمتعارف تا حدودی با شکست مواجه شد. اما با تغییر روش طراحی و ارائه نسل 2017 خون به رگهای این خودروی رو به افول بازگشت.
هیوندای سانتافه نیز که لقب محبوبترین خودروی وارداتی را بر دوش میکشد، از سالها پیش بر روی خطوط تولید هیوندای قرار گرفت و تاکنون در شش نسل تولیدشده است. آخرینمدل از این خودرو در سال 2017 به ایران رسید و هنوز هم بهعنوان یک خودروی زیبا و راحت طرفداران خود را در بازارهای ایران حفظ کرده است. آنچه میخوانید بررسی مقایسهای این دو خودرو از دو سمت مختلف جهان است.
طراحی
یکی از جذابیتهای ظاهری کولیوس چراغهای آن است که با پیشروی در بدنه ظاهر جذابی به آن بخشیدهاند. طراحی این خودرو پیچیدگی خاصی نداشته و توانسته با ظاهر نسبتا ساده خود ارتباط خوبی را با مخاطب سادهپسند برقرار کند. در داخل خودرو نیز نمایشگر بزرگی که در قسمت میانی داشبورد قرارگرفته در کنار قطعات تلفیقی پلاستیک، چوب و آلومینیوم ظاهر جذابی به کابین کولیوس داده است. فضای داخلی این خودرو با مواد مرغوبی که در ساخت آن بهکاررفته یک فضای راحت و کافی برای یک خانواده پنجنفره است.
سانتافه به دلیل چهره چشم نوازش توانست جای خود را در دل خریداران ایرانی باز کند. طراحی بیرونی این خودرو که ابعاد نسبتا بزرگی دارد، با حالت تهاجمی خود و خطوط شکستهای که در نقاط مختلف بدنه یافت میشود، توانست تمامی توقعات خریداران ایرانی را از یک خودروی شاسیبلند اسپرت برآورده سازد. در داخل خودرو نیز استفاده از المانهای طراحی دلپذیر سبب شده که فضای داخلی به دل خریدار ایرانی بنشیند. استفاده از خطوط بینظم بر روی داشبورد، قرارگیری دکمههای کنترلی بر روی فرمان سهشاخه و طراحی جذاب صفحه کیلومتر از نخستین چیزهایی است که در کابین سانتافه شما را به خود جذب میکند. بهعلاوه فضاسازی داخلی نیز از وضعیت مطلوبی برخوردار است که با قرارگیری صندلی ردیف سوم تا حد زیادی توسعهیافته است.
امکانات رفاهی
کولیوس برای بهبود دید راننده از امکاناتی همچون دیلایت، اتولایت، تنظیم خودکار ارتفاع نور و چراغ چرخشی استفاده کرده است. کولیوس از 13 بلندگو و نمایشگر لمسی 8.7 اینچی برای سرگرم کردن سرنشینان خود استفاده کرده است. از دیگر امکانات رفاهی کولیوس میتوان به ایزوفیکس، خروجی 12 ولت، فرمان برقی چهارحالته حساس به سرعت، سنسور باران، صندلی راننده برقی با قابلیت تنظیم مطابق گودی کمر و نشانگر زمان تعویض دنده بهصورت دستی اشاره کرد.
سانتافه خودرویی است که 3 حالت رانندگی را در اختیار راننده قرار میدهد. این خودرو برای قرار دادن نام خود در فهرست خودروهای کرهای آپشنال از امکاناتی مانند دیلایت، اتولایت، چراغ چرخشی، چراغ شور، فرمان برقی چهارحالته مجهز به دکمههای کنترلی و حساس به سرعت، 6 بلندگو، قطبنما، نمایشگر 4.2 اینچی صفحه کیلومتر و صندلی برقی و حافظهدار برای راننده با قابلیت تنظیم گودی کمر استفاده کرده است.
مشخصات فنی
نیروبخش کولیوس یک پیشرانه 2.5 لیتری است که میتواند نیرویی برابر 171 اسب بخار و گشتاوری حداکثر تا 233 نیوتن متر تولید کند. این پیشرانه برای انتقال قدرت از یک گیربکس CVT X-TRONIC کمک گرفته است. کولیوس میتواند در 9.8 ثانیه خود را از حالت سکون به سرعت صد برساند و برای پیمودن 100 کیلومتر از یک مسیر ترکیبی به 8.3 لیتر بنزین نیاز دارد.
سانتافه هم برای تولید قدرتی برابر 188 اسب بخار و گشتاور 245 نیوتن متری از یک موتور 2.4 لیتری 4 سیلندر استفاده میکند. محور محرک در این خودرو از نوع دو دیفرانسیل با قفل الکترونیکی است که قدرت تولیدی موتور را از یک گیربکس ششدنده اتوماتیک با شیفت لاک میگیرد. این خودروی 1650 کیلوگرمی میتواند در 11.6 ثانیه از صفر به صد رسیده و در یک سیکل ترکیبی 8.5 لیتر سوخت میسوزاند.
ایمنی
فهرست امکانات ایمنی کولیوس با دیدن آن ترغیب به خرید خودرو میشوید. این خودرو که توانسته پنج ستاره ایمنی یوروانکپ را بر سینه بیاویزد، برای تامین ایمنی سرنشینان از امکاناتی چون کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل پایداری، رادار نقطه کور، توزیع نیروی ترمز، ترمز کمکی، 6 کیسه هوای اصلی، جانبی و پردهای و سیستم ورود و استارت بدون کلید بهره گرفته است.
سانتافه نیز با کسب پنج ستاره ایمنی از یوروانکپ تا اینجای رقابت پابهپای رقیب خود حرکت کرده است. تجهیزات ایمنی سانتافه شامل مواردی چون کروز کنترل، کنترل ایستایی در شیب، کنترل کشش و پایداری، توزیع نیروی ترمز، ترمز کمکی و 2 کیسه هوا است.
جمعبندی
مشخصات فنی و ابعادی کولیوس نشان میدهد که هرچند این خودرو یک خودروی آفرودی نیست اما برای مسافرتهای خانوادگی با توجه به روشنایی مناسب کابین و فاصله محوری خود کاملا مناسب است. در سوی دیگر سانتافه نیز با افزودن ردیف سوم صندلیها تلاش کرده تا نام خود را بهعنوان یک خودروی خانوادگی به ثبت برساند.